Wicked Kunsteducatie

Creatieve programma's ontwerpen

Wicked Kunsteducatie voorzijde
Wicked Kunsteducatie achterzijde
  • Wicked Kunsteducatie voorkant
  • Wicked Kunsteducatie achterkant

Auteurs Melissa Bremmer is lector Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze behaalde haar bachelor Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam, haar master Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de Universiteit van Exeter. Haar onderzoek richt zich op Embodied Music Pedagogy, inclusieve muziekeducatie en ArtsSciences onderwijs. Melissa verzorgt de modules ‘Kunsteducatief Ontwerp’ en ‘Teaching as Artistic Practice’ aan de Master Kunsteducatie in Amsterdam. Emiel Heijnen is lector Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Na zijn bachelors Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (tweedegraads: Fontys; eerstegraads: HKU) werkte hij als kunst/filmdocent in het Voortgezet Onderwijs en promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zijn onderzoek richt zich op interdisciplinair kunstonderwijs, media-educatie, curriculumontwerp en ArtsSciences-onderwijs. Emiel verzorgt de modules ‘Kunsteduatief ontwerp’ en ‘Teaching as Artistic Practice’ aan de Master Kunsteducatie in Amsterdam. Folkert Haanstra studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en schilderkunst en grafiek aan de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva. Hij is gepromoveerd op een proefschrift over leereffecten van beeldende vakken in het onderwijs. Hij was als bijzonder hoogleraar Cultuurparticipatie en Cultuureducatie verbonden aan de Universiteit Utrecht en hij was werkzaam als lector Kunst- en Cultuureducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Mederedacteur Sanne Kersten is coördinator en onderzoeker bij het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Ze doet onderzoek naar ArtsScience-onderwijs voor leerlingen met een autismespectrumstoornis en werkte mee aan onderzoek rond het thema ‘Teacher as Conceptual Artist’. Ze is ook coördinator van het derde cyclusprogramma THIRD van de AHK. Sanne heeft uitgebreide ervaring in het begeleiden en maken van boeken. Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten is gericht op het ontwikkelen van kennis, curriculumvernieuwing en het innoveren van de beroepspraktijk op het gebied van kunsteducatie. Het deelt kennis en organiseert symposia en evenementen rond twee onderzoeksthema’s: interdisciplinariteit en sociaal engagement. www.ahk.nl/lectoraten/educatie Ontwerper Laura Pappa is een freelance grafisch ontwerper, gevestigd in Amsterdam. Haar opdrachtgevers zijn onder andere Valiz, Van Abbemuseum, Nieuwe Instituut, Rozenstraat – a rose is a rose, Kunstverein Toronto en het Museum of Estonian Architecture. Ze doceert grafisch ontwerpen aan de Estlandse kunstacademie in Tallinn. www.laurapappa.biz Uitgever Valiz is een onafhankelijke, internationale uitgeverij op het gebied van kunst, theorie, kritiek, grafisch ontwerp en stadscultuur. Onze boeken bieden kritische reflectie en interdisciplinaire inspiratie. Zij leggen vaak een link tussen verschillende vormen van kunstproductie, culturele disciplines en sociaaleconomische vraagstukken. Wij publiceren deze boeken vanuit een betrokkenheid bij de inhoud, bij artistieke en sociale vraagstukken en bij de kunstenaars, ontwerpers, auteurs en de lezers. www.valiz.nl

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789493246393
Auteur Melissa Bremmer
Uitgever Valiz
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 192
Lengte
Breedte
Wicked Kunsteducatie helpt je spannende kunsteducatieve lesprogramma’s helemaal vanaf het begin te ontwerpen. Deze programma’s leggen een betekenisvolle verbinding tussen de cultuur van de leerling, de kunsten en de maatschappij. We hebben onze kunsteducatieve ontwerpstrategieën wereldwijd getest en ondervonden dat ze kunstdocenten uitdagen hun curriculumideeën op een gezamenlijke, creatieve én productieve manier vorm te geven. In deze tijden van individualisering en polarisatie geloven wij in de kracht van het samen leren over, in en door de kunsten. Hoewel Wicked Kunsteducatie gebruikt kan worden voor individuele leertrajecten, pleit het voor het opbouwen van leergemeenschappen waarin leerlingen en docenten hun interesses, expertise en meningen delen. Wicked Kunsteducatie kan in verschillende educatieve contexten worden gebruikt: van basisonderwijs tot hoger onderwijs en voor kunstcurricula binnen en buiten de school. Dit werkboek is geschikt voor de beeldende kunsten, muziek, dans, theater, film of design, en ook voor het ontwerpen van vakoverstijgende kunstprojecten en modules. Dus of je nu een kunstdocent, kunstenaar of curriculumontwerper bent, of maar één les of een hele module wilt ontwerpen; dit boek is voor jou!

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.