Werken met een persoonlijk pedagogisch plan in de gastouderopvang

Werken met een persoonlijk pedagogisch plan in de gastouderopvang voorzijde
Werken met een persoonlijk pedagogisch plan in de gastouderopvang achterzijde
  • Werken met een persoonlijk pedagogisch plan in de gastouderopvang voorkant
  • Werken met een persoonlijk pedagogisch plan in de gastouderopvang achterkant

Josette Hoex is als pedagoog werkzaam bij het Nederlands Jeugdinstituut in Utrecht. Zij verbindt kennis uit beleid, wetenschap en ervaring met de dagelijkse praktijk van opgroeien en opvoeden, met name in de reguliere basisvoorzieningen. Hoex werkt sinds 1989 bij NIZW/NJi en was o.a. co-auteur van het Pedagogisch kader 4-13 jaar en Gastouderopvang, en van het veldinstrument Observatie pedagogische praktijk voor GGD-inspectie. Zij was mede-ontwikkelaar van trainingsprogramma’s als Tis knap lastig en Oog voor Interactie/OvI, en van de monitor-applicatie Pedagogische praktijk in Beeld/PiB. Eind 2022 verscheen Opgroeien doe je samen | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl), over de noodzaak van het versterken van alledaagse pedagogische relaties en leefomgevingen. Zij is co-auteur van deze notitie. Su'en Verweij is als pedagoog werkzaam bij Hefgroep- KindeRdam, een grote kinderopvangorganisatie in Rotterdam en omgeving. Zij ontwikkelt en implementeert pedagogisch beleid en helpt locaties hun pedagogische kwaliteit op orde te hebben. Tevens zit zij in het bestuur van ChildCare International (CCI) dat zich op landelijk niveau richt op ontwikkelingen in het werkveld en het organiseren van buitenlandse reizen. Ook levert ze een bijdrage in de ontwikkelteams bij het Expertisecentrum Kinderopvang. Hiervoor heeft zij gewerkt bij het Nederlands Jeugdinstituut en zich beziggehouden met het jonge kind en de kinderopvang, onder andere het ontwikkelen en uitvoeren van pedagogische trainingen en het begeleiden van onderzoeken.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789085603603
Auteur Josette Hoex
Uitgever SWP, Uitgeverij B.V.
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 72
Lengte 232.0 mm
Breedte 163.0 mm
Wat zijn belangrijke ervaringen voor kinderen? Wat kan ik daar als gastouder aan bijdragen? Hoe zet ik mijn mogelijkheden in voor een goed aanbod? Wat moet ik hierover afstemmen en uitwisselen met de ouders? En met welke vragen en zorgen kan ik bij het gastouderbureau terecht? In deze uitgave staat informatie over de manier waarop een gastouder staat informatie over de manier waarop een gastouder met pedagogische vragen kan omgaan. Het helpt om een eigen pedagogisch werkplan te maken: een plan van aanpak dat houvast geeft bij beslissingen die een gastouder neemt in de omgang met kinderen en hun ouders. Het helpt om het eigen werk zichtbaar te maken, voor de gastouder zelf, maar ook in contact met ouders en het gastouderbureau. Want een plan van aanpak is ook een ‘praatpapier’; als de gastouder duidelijk maakt wat zij gaat doen kunnen ouders en gastouderbureau daarop reageren. En dat zet haar opnieuw aan het denken. Zo blijft een gastouder steeds op zoek naar de beste aanpak! INHOUD 1. Verantwoorde gastouderopvang Professioneel werken binnen de Wet kinderopvang Pedagogisch kader gastouderopvang 2. Manieren om aan kwaliteit te werken Vier pedagogische basisdoelen Vijf vormen van pedagogische inzet Pedagogische kwaliteit in een schema 3. Jouw persoonlijk pedagogisch plan Waarom een pedagogisch plan? Zo pak je het aan Pedagogische vragen 4. In gesprek In gesprek met het gastouderbureau In gesprek met ouders In gesprek met gastkinderen

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.