Voorkom ernstige rekenproblemen

7 aanraders

Voorkom ernstige rekenproblemen voorzijde
Voorkom ernstige rekenproblemen achterzijde
  • Voorkom ernstige rekenproblemen voorkant
  • Voorkom ernstige rekenproblemen achterkant

Veel leerlingen kampen met rekenproblemen. Daarbij spelen zowel kindkenmerken als onderwijsfactoren een rol. Hoe minder aanleg voor rekenen je hebt, hoe harder je het onderwijs nodig hebt. Met goed rekenonderwijs zijn veel rekenproblemen binnen de perken te houden. Kleine problemen worden dan niet groter en lopen niet uit de hand. In deze TIBtool ontdek je hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Expert Ceciel Borghouts geeft concrete tips hoe de leerkracht nauwkeurig kan observeren. In vaak herkenbare praktijkvoorbeelden wordt ze samen met de IB’er uitgedaagd om anders te signaleren. Niet meer leunen op resultaten van methodetoetsen, maar meer op eigen observaties. Zelf blokdoelen gaan beoordelen met het drieslagmodel. Groepsoverzichten gaan er heel anders uitzien dan na afname van de methodetoetsen! Dat zal leiden tot vroeger en specifieker ingrijpen. Het doel is preventie, oftewel: voorkomen dat kleine problemen groter worden. De leerkracht wordt met deze manier van werken meer bepalend. Het is niet nodig en zelfs onwenselijk de methode strak te volgen. Dat vraagt wel de nodige kennis. Elke Aanrader bevat tips en tools die de IB’er en leerkracht daarbij ondersteunen.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789491725500
Auteur Ceciel Borghouts
Uitgever Convoy Uitgevers BV
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 96
Lengte 210.0 mm
Breedte 145.0 mm
Praktische handreiking in de bekende boekenreeks van TIB, Tijdschrift Interne Begeleiders, om samen met leerkrachten en specialisten problemen in het basisonderwijs op te lossen. Ditmaal over het voorkomen van (ernstige) rekenproblemen. De auteur, bekend rekenspecialist en -trainer, geeft aan dat rekenproblemen te maken hebben met zowel kind- als onderwijsfactoren. Via het bekende redactionele format van de reeks biedt de auteur zeven aanraders: 1. Functionele gecijferdheid als doel, 2. Spelen met de vier hoofdfasen per leerlijn, 3. Dagelijks observeren met het drieslagmodel, 4. Signaleren: zelf blokdoelen beoordelen, 5. Werken met de vertaalcirkel, 6. Doelen per leerjaar als leidraad, 7. Eerst basisstrategieën, dan pas handig rekenen. Per hoofdstuk/aanrader biedt de auteur kennis en informatie, voorbeelden, tools, tips, een checklist en een samenvatting. Op deze praktisch toepasbare wijze brengt de auteur het domein rekenen in het primair onderwijs niet alleen compleet in kaart, maar biedt zij tevens met het oog op de talrijke rekenproblemen tal van handreikingen ter voorkoming of bestrijding ervan. Met illustraties en overzichten. Zeer aanbevolen.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.