Professionele leergemeenschappen
Over het boek: De samenleving verwacht steeds meer van de school. Die verwachtingen worden niet ingelost als leerkrachten in de beslotenheid van hun eigen leslokaal onderwijs geven zonder zich veel te bekommeren om wat de collega's doen. Doorgaande leerlijnen, hoge opbrengsten en een goed en aangenaam leerklimaat vraagt de collectieve inspanning van het team. Goed onderwijs is ook afhankelijk van de mate waarin leerkrachten als team samen werken en samen leren. Met andere woorden, goed onderwijs gedijt bij de ontwikkeling van scholen als professionele leergemeenschappen. Deze publicatie biedt een inleiding op de school als professionele leergemeenschap. Het beschrijft kenmerken en effecten van professionele leergemeenschappen. Het gaat uitgebreid in op de vraag hoe een school zich ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap, op de interventies die daarbij effectief zijn en op de rol van de schoolleider. In bijlagen vindt de lezer een aantal praktische instrumenten, zoals vragenlijsten en kijkwijzers, die behulpzaam kunnen zijn bij het ontwikkelen van een school tot een professionele leergemeenschap. Over de auteur(s): Prof. Dr. E. Verbiest is zelfstandig gevestigd onderwijsadviseur. Hij is tevens gastprofessor Onderwijsinnovatie aan de Universiteit Antwerpen. Eric Verbiest was eerder lector voor Schoolontwikkeling en Schoolmanagement aan Fontys Hogescholen en projectleider van Magistrum, opleidingen voor schoolleiders. Hij publiceert op het terrein van schoolontwikkeling en het opleiden van schoolleiders.
ISBN/EAN | 9789044128628 |
Auteur | Eric Verbiest |
Uitgever | Maklu, Uitgever |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Paperback / gebrocheerd |
Pagina's | 122 |
Lengte | 242.0 mm |
Breedte | 132.0 mm |