ProActive Nursing: klinisch redeneren in zes stappen
ProActive Nursing is een standaardwerk binnen de Nederlandse verpleegkunde. In ziekenhuizen, thuiszorg en ggz werken professionals en studenten volgens deze methode voor klinisch redeneren. ProActive Nursing is multidisciplinair toepasbaar in alle specialismen en niveaus van de verpleegkunde. ProActive Nursing sluit geheel aan bij het nieuw te ontwikkelen curriculum voor de verpleegkunde, waarin 'klinisch redeneren' een van de belangrijkste speerpunten is. Inhoud ProActive Nursing: klinisch redeneren in zes stappen is het eerste deel in de serie ProActive Nursing. Het bestaat uit twee delen. Deel 1: uitleg van de zesstappenmethode van het klinisch redeneren voor verpleegkundigen. De redeneervaardigheden die van toepassing zijn worden besproken, zo veel mogelijk gekoppeld aan beproefde methodieken, technieken of modellen. In dit boek heten deze vaardigheden 'redeneerhulpen'. De zes stappen en de redeneerhulpen vormen een krachtig geheel om te leren redeneren. Binnen vele verpleegkundige mbo-, hbo- en vervolgopleidingen maar ook in een groot aantal zorginstellingen wordt de ProActive Nursing methodiek gebruikt voor casestudie. Deel 2: acht casestudies. Deze dienen als voorbeeld van een patiëntbespreking volgens de ProActive Nursing methodiek. De centrale thematiek van de casuïstiek is somatisch en klinisch van aard. Al deze casussen zijn waargebeurd. Er is uitsluitend met de beschikbare gegevens en vanuit de realiteit gewerkt. Wijzigingen in de tweede druk De ringband is vervallen. De geactualiseerde systeemkaarten zijn samengevat in mindmaps en te vinden in het ProActive Nursing: zakboekje. Een meer uitgebreid beschreven versie van de systeemkaarten is te vinden in ProActive Nursing: klinische problematiek inzichtelijk. De inhoud van de ringband behorend bij de eerste druk is nog wel beschikbaar in pdf-vorm en te vinden onder de de tab Extra materiaal. Studenten over de methode Studenten zijn enthousiast over de methode vanwege de herkenbaarheid vanuit de praktijk: 'Hadden we dit maar aan het begin van onze opleiding gehad, dan hadden we het tenminste begrepen.' Doelgroep Studenten verpleegkunde (hbo-v en verpleegkunde mbo). Verpleegkundigen die een specialistische vervolgopleiding volgen. Verpleegkundigen in bij- en nascholingstrajecten.
ISBN/EAN | 9789024429547 |
Auteur | Marc Bakker |
Uitgever | Koninklijke Boom Uitgevers |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | E-Book |
Pagina's | 6769123 |