Peuteren en Kleuteren
De breintheorie over het leren van het jonge kind; geactualiseerde heruitgave
‘Op het schoolplein, bij de peuters, of binnen een IKC komen ze elkaar tegen, de kinderopvang en het primair onderwijs. En het is een wat gespannen ontmoeting: beide sectoren hebben in hun cultuur-historische achtergrond, wetenschap en theoretische tradities een eigen opvatting over wat spelen en leren bij jonge kinderen betekent. Maar ze delen ook wat. Een wereldwijde professionaliserinMaar professionalisering van de opvoeding en het onderwijs aan het jonge kind. Dat is een lonkend perspectief. Peuteren en Kleuteren gaat in op die toenemende professionalisering, maar analyseert ook de verschillen in achtergrond tussen kinderopvang en onderwijs. Het biedt vervolgens een diepgaande neurowetenwetenschappelijke benadering van de bijzondere manier waarop jonge kinderen leren. Want het jonge kind leert anders dan het nòg iets jongere kind en ook weer anders dan het óudere kind. En het maakt niet uit hoe wij dat nou noemen, spelen of leren, het zijn autonome en krachtige leerwezens! Thema’s: neurowetenschap, breinontwikkeling, zelfbewustzijn, zintuigen, patroonherkenning, autonoom leren, cognitief leren, intelligentie, spelen, redeneren, executieve functies, taal en rekenen. Peuteren en Kleuteren is een uniek, praktijk geïnspireerd en toegankelijk theorieboek voor de (aankomende) jonge kind professional. Het bevat een ‘in-1-oogopslag-model’ waarin de samenhang van de ontwikkelingsgebieden en breinfuncties bij kinderen tussen 2,5 en 6 jaar zichtbaar wordt. Met uitgebreide wetenschappelijke en theoretische APA-referenties.
ISBN/EAN | 9789493303447 |
Auteur | Betsy van de Grift |
Uitgever | ProBook B.V. |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Paperback / gebrocheerd |
Pagina's | 148 |
Lengte | 211.0 mm |
Breedte | 149.0 mm |