Museutopia

a photographic research project by Ilya Rabinovich

Museutopia voorzijde
Museutopia achterzijde
  • Museutopia voorkant
  • Museutopia achterkant

Fotografieproject over musea in Chisinau, Moldavië. Door de lens te plaatsen op de musea van toen en nu in Moldavië laat Ilya Rabinovich zien hoe een land in crisis zich een nieuwe geschiedenis aanmeet. De musea zijn daarbij de plaats bij uitstek waar conflicten over deze nieuwe, nationale identiteit worden beslecht. Met bijdragen van de Russische curator en criticus Viktor Misiano; kunstenaar en curator Stefan Rusu ([KSA:K] Center for Contemporary Art, Chisinau); filosoof en onderzoeker Huub van Baar (Amsterdam School for Cultural Analysis) en de Roemeense theoreticus, dichter en journalist Bogdan Ghiu.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789081531405
Auteur Bogdan Ghiu
Uitgever Idea Books B.V.
Taal Engels
Uitvoering Gebonden in harde band
Pagina's 192
Lengte 248.0 mm
Breedte 178.0 mm
Ilya Rabinovich is een Nederlands-Moldavische fotograaf, internationaal vermaard om zijn bijzondere fotografie projecten. Rabinovich is gevestigd in Amsterdam, waar hij afstudeerde aan de Rijksakademie. in 2008 reisde hij terug naar zijn geboorteplaats Chisinau, Moldavië om de museale opstellingen in de nationale musea te fotograferen. Daar kwam hij een vreemd proces op het spoor. Moldavië werd in 1940 ingelijfd door de toenmalige USSR en stond tot 1991 onder Russisch-communistische heerschappij. Deze periode wordt echter in de museale presentaties weggelaten of verdraaid. Elk museum orkestreert zijn eigen ideaalbeeld van Moldavië. In Rabinovich' foto's zijn de tentoongestelde artefacten te zien te midden van wonderlijke schilderingen op de muren van de musea, maquettes en vitrines - als betrof het geen objectieve representatie van de geschiedenis - maar een nieuwe mythologische wereld. De foto's zijn indrukwekkend, een lust voor het oog, en appelleren aan een gevoel van nostalgie dat iedere kijker verleidt. Maar er schuilt ook een addertje onder het gras: wie langer kijkt of meer leest stuit op een ander onderliggend 'verhaal'. Wat betekent het als musea in plaats van bewaarplaats van historische informatie en artefacten, een instantie wordt die actief bijdraagt aan het vormen van een nieuwe, culturele identiteit? Door de lens te plaatsen op de musea van toen en nu in Moldavië laat Rabinovich zien hoe een land in crisis zich een nieuwe geschiedenis aanmeet. Bogdan Ghiu's sluit Museutopia af met een intrigerende, actuele vraag: is het voorbeeld van de museumcultuur in Chisinau te beschouwen als een exotisch, marginaal verschijnsel of maakt het er ons juist van bewust dat onze Europese kunstmusea evengoed door eigen canons en cultuurpolitieke kaders beïnvloed worden?

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.