Met andere ogen naar onderwijs en opvoeding kijken

betekenis van recent ‘geest-breinonderzoek’ - essay

Met andere ogen naar onderwijs en opvoeding kijken voorzijde
Met andere ogen naar onderwijs en opvoeding kijken achterzijde
  • Met andere ogen naar onderwijs en opvoeding kijken voorkant
  • Met andere ogen naar onderwijs en opvoeding kijken achterkant

Dankzij de enorme vooruitgang in de hersenwetenschappen begrijpen we steeds beter hoe onze hersenen functioneren en ons gedrag beïnvloeden. Het terrein van de neurowetenschappen en -filosofie bevindt zich doorgaans echter buiten het gezichtsveld van onderwijsbestuurders, -begeleiders, leidinggevenden en leraren. Voor zover men er al kennis van neemt, zal men doorgaans slecht uit de voeten kunnen met de uitkomsten ervan. Wat zijn de consequenties van de recente inzichten uit deze wetenschappen voor opvoeding en onderwijs? De auteur beschrijft ze in dit essay. Recente, fundamentele studies over pedagogiek en onderwijs reppen met geen woord over neurowetenschappelijke inzichten, terwijl die wel van belang kunnen zijn. Vaker de grenzen van je eigen discipline overstijgen, om met andere ogen naar onderwijs en opvoeding te kijken, verdient aanbeveling, aldus de auteur. Over de auteur Dolf van den Berg is emeritus hoogleraar Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Zijn expertise ligt op het gebied van innovatie, leiderschap en professionaliteit. Hij doet onderzoek, begeleidt promovendi en ondersteunt diverse onderwijsinstanties.

Specificaties
ISBN/EAN 9789044134315
Auteur Dolf van den Berg
Uitgever Maklu, Uitgever
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 78
Lengte 214.0 mm
Breedte 140.0 mm

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.