Juf, ik ben een kunstenaar

handboek voor een kunstzinnige sociale vaardigheidstraining

Juf, ik ben een kunstenaar voorzijde
Juf, ik ben een kunstenaar achterzijde
  • Juf, ik ben een kunstenaar voorkant
  • Juf, ik ben een kunstenaar achterkant

Thea Giesen-Huijg (1946) is haar beroepsleven begonnen als docent handenarbeid op een middelbare school. Na haar studie orthopedagogiek heeft zij gewerkt in het speciaal onderwijs, een dagactiviteitencentrum voor volwassenen met een lichamelijke- en meervoudige beperking en in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Na het behalen van de registratie klinisch psycholoog werd zij hoofdbehandelaar op een polikliniek voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Op de Hogeschool Leiden was zij docent ontwikkelingspsychologie en supervisor aan de opleiding voor Vaktherapie. Tot enige jaren geleden was zij gedragsconsulent voor volwassenen met een verstandelijke beperking. Samen met Marijke de Mare, vaktherapeut beeldend, heeft zij een sociaal-kunstzinnige vaardigheidstraining ‘Kunst In Contact met Kinderen’ (Kick) ontwikkeld voor jongeren van 10- 16 jaar om met beeldende middelen de sociale redzaamheid, de sociale weerbaarheid en de sociale competenties te bevorderen. De Kick-methodiek is verder ontwikkeld als ‘Kracht In Contact met Kunst’ voor nieuwe doelgroepen: volwassenen met een verstandelijke- en meervoudige beperking en voor mensen met een dementieel syndroom. Sinds haar pensioen verzorgt zij de nascholing Kick. Marijke de Mare (1956) heeft acht jaar als leerkracht gewerkt en daarna als remedial teacher en vaktherapeut in het basisonderwijs. Zij heeft haar opleiding voor vaktherapie gevolgd in Duitsland. Als coach creatieve en persoonlijke ontwikkeling was zij zeven jaar verbonden aan een organisatie voor loopbaanbegeleiding. Als vaktherapeut beeldend werkte zij tien jaar in een polikliniek voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Daarnaast had zij een zelfstandige praktijk. Sinds 2004 werkt zij als docent aan de Hogeschool Leiden, afdeling Vaktherapie. Samen met Thea Giesen ontwikkelde zij sinds 2008 de Kick-methodiek, dat resulteerde in een Handboek voor sociale vaardigheidstraining met beeldende middelen (Juf, ik ben een kunstenaar’, 2015). De Kick-methodiek is verder ontwikkeld voor andere doelgroepen. Tot op heden geeft ze o.a. Kick-trainingen aan ouderen en jonge mensen met dementie en verzorgt ze de nascholing van Kick.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789088505720
Auteur Thea Giesen
Uitgever SWP, Uitgeverij B.V.
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's
Lengte 248.0 mm
Breedte 177.0 mm
Sociaal gedrag is niet altijd vanzelfsprekend. In de twaalf bijeenkomsten van deze kunstzinnige sociale vaardigheidstraining gaan kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar aan de slag met bewegingsoefeningen, verhalen en kunstzinnige opdrachten met als doel hun sociale redzaamheid, sociale weerbaarheid en sociale competentie te versterken. De methodiekbeschrijving is een neerslag van de jarenlange ervaringen met de KICK-training, Kunst In Contact met Kinderen, de theoretische onderbouwing en de effectiviteit ervan. Uitgangspunt is het holistisch ervaringsleren, waarbij de hele mens wordt aangesproken, in zijn denken, voelen en handelen. KICK is zowel geschikt voor leerlingen in het Basisonderwijs vanaf groep 6 en de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs, als leerlingen in het Speciaal onderwijs. KICK is geen protocol, maar een levendige methodiek, ontwikkeld in de praktijk door Thea Giesen, orthopedagoog en Marijke de Mare, kunstzinnig therapeut. Het Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg Hogeschool Leiden heeft zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek verricht naar het effect van KICK, met bemoedigende resultaten.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.