Je weet niet wat je ziet
Hoe kunstenaars ons helpen te zien waar we aan voorbijgaan
Will Gompertz is een toonaangevende expert in de kunsten. Na zeven jaar gewerkt te hebben als directeur van Tate Gallery en elf jaar als redacteur kunst van de BBC is hij nu directeur van de Barbican, een vermaard kunstcentrum in Londen. Het tijdschrift Creativity rangschikte hem als een van de vijftig meest originele denkers in de wereld. Gompertz schreef twee internationale bestsellers: Dat kan mijn kleine zusje ook en Denk als een kunstenaar . Zijn boeken zijn in meer dan twintig talen vertaald.
Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN | 9789029096003 |
Auteur | Will Gompertz |
Uitgever | Meulenhoff Boekerij B.V. |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Paperback / gebrocheerd |
Pagina's | 320 |
Lengte | 215.0 mm |
Breedte | 140.0 mm |
‘Wat een verteller. Een feest om te lezen. Gompertz schrijft beeldend; zelfs zonder een schilderij gezien te hebben, weet je dankzij zijn beschrijvingen hoe het eruitziet. Zo ga je kunst anders bekijken. Smullen, een boek om aan iedereen cadeau te geven.’ AD Boekenpanel Gompertz leert ons via kunst met een nieuwe, frisse blik naar de wereld om ons heen te kijken – zowel voor degene die zich voor het eerst in kunst gaat verdiepen als voor de doorgewinterde museumbezoeker Kunstenaars kijken aandachtig om zich heen naar de wereld. De meesten van ons reppen zich van de ene plek naar de andere en lopen bijna overal aan voorbij. Door onze grote vertrouwdheid met onze omgeving nemen we zelden nog de moeite om bij dingen stil te staan. We zijn verblind geraakt. De beroemde kunstkenner Will Gompertz neemt je in Je weet niet wat je ziet mee in de hoofden van kunstenaars en laat je hun unieke manier van kijken ontdekken. In zijn enthousiaste, aantrekkelijke stijl vertelt hij onder andere hoe Frida Kahlo pijn toont, hoe John Constable wolken observeert, hoe Rembrandt ons naar onszelf laat kijken en hoe David Hockney ons leert kleur in de natuur te zien. Zowel de oude meesters als de moderne kunstenaars openbaren voor ons een wereld waar we meestal aan voorbijgaan. Zo leer je niet alleen meer van kunst, maar je gaat ook beter kijken. Je ogen worden geopend zodat je weer ziet wat je miste: hoe bedwelmend mooi en overrompelend de alledaagse wereld kan zijn. In de pers ‘Een humoristische gids met prikkelende ideeën.’ de Volkskrant ‘Enorm toegankelijk… Schrijft over moeilijke dingen zonder te laten merken dat ze moeilijk zijn.’ Independent on Sunday ‘Levendig, fris, energiek… Helder en met humor legt hij bewegingen en ismen uit.’ The Scotsman