IZES secundair onderwijs
instrument voor zelfevaluatie van secundaire scholen
De verhoogde aandacht voor kwaliteitszorg in het onderwijs en de toenemende autonomie van de lokale scholen(gemeenschap) maken een duidelijk en effectief beleidsplan en -visie noodzakelijk. Om een dergelijk toekomstplan op te stellen, moet de school vertrekken van een correcte evaluatie van de huidige situatie. De vraag naar materiaal en strategieën om deze zelfevaluatie behoorlijk uit te kunnen voeren is enorm groot, zowel binnen de onderwijspraktijk als in het onderwijsonderzoek. Peter Van Petegem ontwikkelde een systeem waarmee scholen hun eigen kwaliteit en effectiviteit kunnen onderzoeken. Dit systeem heeft hij uitvoerig beschreven in zijn veelbesproken en zeer gunstig onthaalde publicatie Vormgeven aan schoolbeleid (Acco, 1998; herwerkte uitgave 2004). Met IZES-Secundair Onderwijs (Instrument voor Zelfevaluatie van secundaire scholen) bestaande uit een handleiding en een elektronische versie, wordt het voor de directie en leerkrachten mogelijk gemaakt om op een eenvoudige maar zeer effectieve wijze de zelfevaluatie uit te voeren. De elektronische versie bevat onder meer een in te vullen vragenlijst die toelaat om op wetenschappelijk verantwoorde wijze uitspraken te doen over het functioneren van de school. Het programma biedt de mogelijkheid om gegevens bij te houden, aan te vullen en te verbeteren, en ook om slechts een onderdeel van de vragenlijst te bevragen. Het kan daarenboven op een intranet worden gebruikt. Naast de technische uitleg bevat deze handleiding de nodige toelichtingen bij de resultaatsverwerking. IZES-Secundair Onderwijs biedt de gebruiker een zinvol en wetenschappelijk kader om de bestaande situatie te evalueren en om op basis daarvan een effectief beleidsplan op te stellen waarin de zorg voor de kwaliteit van het geboden onderwijs en van de instelling centraal staat.
ISBN/EAN | 9789033497827 |
Auteur | Peter van Petegem |
Uitgever | Acco uitgeverij |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | EA |
Pagina's | 95 |
Lengte | |
Breedte |