IZES basisonderwijs
instrument voor zelfevaluatie van basisscholen
De verhoogde aandacht voor kwaliteitszorg in het onderwijs en de toenemende autonomie van de lokale scholen(gemeenschap) maken een duidelijk en effectief beleidsplan en -visie noodzakelijk. Om een dergelijk toekomstplan op te stellen, moet de school vertrekken van een correcte evaluatie van de huidige situatie. De vraag naar materiaal en strategieën om deze zelfevaluatie behoorlijk uit te kunnen voeren is enorm groot, zowel binnen de onderwijspraktijk als in het onderwijsonderzoek. Met IZES-Basisonderwijs (Instrument voor Zelfevaluatie van Basisscholen) bestaande uit een handleiding en een cd-rom, wordt het voor de directie en leerkrachten mogelijk gemaakt om op een eenvoudige maar zeer effectieve wijze deze zelfevaluatie uit te voeren. De cd-rom bevat onder meer een in te vullen vragenlijst die toelaat om op wetenschappelijk verantwoorde wijze uitspraken te doen over het functioneren van de school. Het programma biedt de mogelijkheid om gegevens bij te houden, aan te vullen en te verbeteren, en ook om slechts een onderdeel van de vragenlijst te bevragen. Het kan daarenboven op een intranet worden gebruikt. Naast de technische uitleg bevat deze handleiding de nodige toelichtingen bij de resultaatsverwerking. IZES-Basisonderwijs biedt de gebruiker een zinvol en wetenschappelijk kader om de bestaande situatie te evalueren en om op basis daarvan een effectief beleidsplan op te stellen waarin de zorg voor kwaliteit van het geboden onderwijs en van de instelling centraal staat.
ISBN/EAN | 9789033497810 |
Auteur | Peter van Petegem |
Uitgever | Acco uitgeverij |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | EA |
Pagina's | 162 |
Lengte | |
Breedte |