Handboek nalatenschappen
Een goed doel in het testament Doelgroepen, strategie, werving, afwikkeling
Steeds meer mensen steunen non-profit organisaties via hun testament. Eén op de vijf euro's die particulieren geven komt via een testament. Tot 2040 voorzien we een verdere grote groei. Door vergrijzing overlijden ieder jaar meer mensen. Een steeds groter deel van de ouderen blijft kinderloos. En de voorspelling is dat ook het vermogen van hen verder zal toenemen. Maar het is ook een bijzonder mooie manier van steun. Voor erflaters is het geven via het testament vaak het afronden van hun persoonlijke levensverhaal, hun levensbijdrage aan een betere wereld. Geen wonder dat nalatenschappen zo in de belangstelling staan. Bij de traditionele fondsenwervende organisaties, maar ook bij culturele en maatschappelijke organisaties, bij ziekenhuizen en zorginstellingen. Zelfs lokale verenigingen en sportclubs vragen zich af hoe zij nalatenschappen kunnen werven. Want hoe kan je op een integere en effectieve manier mensen stimuleren om hun organisatie via het testament te ondersteunen? Hoe vertel je het verhaal van jouw organisatie? Hoe doe je dat binnen dit juridisch en fiscaal bijzondere terrein van fondsenwerving, met een vooral oudere en soms kwetsbare doelgroep? Dit boek ontvouwt stap voor stap hoe je voor jouw organisatie nalatenschappen kan werven en afwikkelen. Het omschrijft welke doelgroepen je kan benaderen en wat de beste boodschap is. Het maakt je vertrouwd met de juridische en fiscale kaders. Het geeft inzicht en praktische inspirerende voorbeelden uit Nederland en andere landen. Dit boek is onmisbaar wanneer je serieus met nalatenschappen aan de gang wilt.
ISBN/EAN | 9789057309281 |
Auteur | Arjen van Ketel |
Uitgever | Amsterdam University Press |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Gebonden in harde band |
Pagina's | 192 |
Lengte | 249.0 mm |
Breedte | 169.0 mm |