Gouden Middeleeuwen
Nederland in de Merovingische wereld, 400-700 na Chr.
Annemarieke Willemsen is kunsthistorica en archeologe en sinds 1999 conservator van de collectie Middeleeuwen van het Rijksmuseum van Oudheden. Ze maakt tentoonstellingen, geeft lezingen en publiceert onder meer over Vikingen, het dagelijks leven, kinderen, spel, scholing en persoonlijke accessoires in de middeleeuwen. Bij Walburg Pers verscheen eerder van haar hand 'Romeins speelgoed' (2003) en 'Dorestad' (2009).
Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN | 9789462499430 |
Auteur | Annemarieke Willemsen |
Uitgever | Amsterdam University Press |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Gebonden in harde band |
Pagina's | 216 |
Lengte | 228.0 mm |
Breedte | 227.0 mm |
De Vroege Middeleeuwen staan vooral bekend als de ‘Dark Ages’, een tijd van achteruitgang en onrust waarover weinig bronnen zijn. 'Gouden Middeleeuwen' laat zien dat dit beeld niet klopt. In Nederland is juist veel opgegraven uit deze Merovingische periode: spectaculaire goudschatten en rijke grafvelden vol luxeproducten als sieraden, glaswerk en wapens. Dankzij archeologisch onderzoek is ook veel bekend over huizen, dorpen, beroepen, rituelen en identiteiten. Het huidige Nederland was deel van een fijnmazig wereldwijd handelsnetwerk. De ‘grote volksverhuizingen’ waren langzame volksverschuivingen en ook de introductie van het christendom was een lang proces met individuele keuzevrijheid. De mensen waren bovendien gezonder dan in de eeuwen ervoor en erna, blijkt uit skeletonderzoek. Het leven in Merovingisch Nederland was dus relatief rustig en welvarend. Een gouden tijd. Dit is de derde, gecorrigeerde druk. ‘In het boek […] valt te lezen dat de granaten (halfedelstenen) afkomstig waren uit het grensgebied van India-Pakistan en dus een reis van zo’n 8.000 km moeten hebben afgelegd voordat ze in dit zwaard verwerkt konden worden. Hoe bedoelt u donkere middeleeuwen?’ – Mario Damen, historici.nl ‘Dit eerste moderne Nederlandse overzichtswerk van de Merovingische periode brengt nieuwe archeologische en kunsthistorische inzichten naar voren.’ – Enne Koops, historicus