Gedraag je!
Toegepaste gedragsleer voor een goed leerklimaat in de klas
Veel leerkrachten proberen de rust in hun klas te bewaren door opmerking te maken in de trant van: "Kom op, gedraag je nu eens!", "Jullie zitten in groep 8. Ik verwacht dat jullie je ook zo gedragen", of: "Wie zich nu niet gedraagt, gaat de klas uit!" Achter zo'n uitspraak zit een heel stelsel van sociale afspraken. Weet iedere leerling wat 'je gedragen' inhoudt? Hoe weten leerkrachten of hun leerlingen snappen wat ze bedoelen? En wie beoordeelt of een leerling zich gedraagt of niet? Als leerkracht heb je een grote invloed op de gedragsontwikkeling van leerlingen. Dit boek laat je zien hoe je ruimte creƫert om te kiezen op welk gedrag je wel en op welk gedrag je niet ingaat. Als je weet hoe gedrag 'werkt', kun je daar bewust richting aan geven. De basiswetten uit de gedragsleer gaan altijd en overal op. Die basiswetten zijn: - gedrag dat je beloont, neemt toe; - gedrag dat je straft, wordt onderdrukt; - gedrag dat je negeert, dooft uit. Dit klinkt verbluffend eenvoudig, maar de praktijk is vaak weerbarstig. Dit boek biedt een aantal effectieve technieken die je onder alle omstandigheden kunt toepassen, royaal voorzien van praktijkvoorbeelden. Daarmee verbeteren de sfeer en het leerklimaat in de klas, waardoor ongewenst gedrag in belangrijke mate wordt voorkomen.
ISBN/EAN | 9789461182425 |
Auteur | Chris Struiksma |
Uitgever | Bazalt Groep Educatieve Uitgeverij |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Gebonden in harde band |
Pagina's | 120 |
Lengte | 249.0 mm |
Breedte | 178.0 mm |