Formatief toetsen in de les
Toetsen van het leren, om te leren
Wat is er geleerd, wat valt er nog te leren. Een praktisch handboek met technieken en toepassingen voor formatief toetsen (evalueren) in de les. Inzichten en handvatten voor beginners en gevorderden.
Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN | 9789065082091 |
Auteur | Roel Vos |
Uitgever | EDG Thuiswinkel (Uitgeverij) |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Paperback / gebrocheerd |
Pagina's | 136 |
Lengte | 240.0 mm |
Breedte | 171.0 mm |
Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief handelen genoemd. Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot. De auteurs introduceren in dit praktische boek een model van formatief toetsen, om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie ingrediënten van formatief toetsen – doel, toets en gevolg – worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief toetsen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen. (Dit is een licht herziene editie van Formatief toetsen in de les, ISBN 9789065081698. De auteurs hebben op basis van vele gegeven trainingen de inhoud her en der verder aangescherpt of toegelicht. Daarnaast zijn de ICT-middelen geactualiseerd.) Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl/formatieftoetsen.