Executieve functies in de klas

maak leren sterk - 11 aanraders

Executieve functies in de klas voorzijde
Executieve functies in de klas achterzijde
  • Executieve functies in de klas voorkant
  • Executieve functies in de klas achterkant

Neuropsychologie mag zich verheugen in een flinke belangstelling. Niet alleen in het onderwijs, maar overal in de maatschappij kom je uitwerkingen van neuropsychologische concepten tegen. Belangrijke nieuwssites brengen bijna wekelijks nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen vanuit de neuropsychologie. Dat betekent dat het een levende wetenschap is, die blijkbaar tot de verbeelding spreekt. We willen graag verklaringen voor het gedrag van de mensen om ons heen. En natuurlijk gebruiken we de informatie graag om ons onderwijs te verbeteren. Als IB'er geef je tips die gestoeld zijn op goed onderzoek. Dit boek gaat nader in op een specifiek onderdeel van de neuropsychologie: de executieve functies. Er wordt een koppeling gelegd tussen de vaak stevige theorie met zijn vele modellen en de schoolpraktijk, die vraagt om handelen. Het boek geeft soms een nieuwe kijk op bestaand handelen en ook een aanzet tot nieuw of aangepast handelen. Het ondersteunt het nadenken over executieve functies op schoolniveau, maar wil vooral ook tools bieden om direct mee aan de slag te gaan op groeps- en leerlingniveau. Werken aan executieve functies werkt! Marcel van de Wiel is orthopedagoog en docent bij Fontys OSO, met als aandachtsgebieden neuropsychologie, gedrag, autisme, handelingsgericht werken en ICT. Voorheen was hij werkzaam als leerkracht en later als orthopedagoog in het speciaal onderwijs.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789463170093
Auteur Marcel van de Wiel
Uitgever Convoy Uitgevers BV
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 100
Lengte 210.0 mm
Breedte 145.0 mm
De auteur, orthopedagoog en docent bij Fontys OSO, wil vanuit de neuropsychologie middelen aan leerkrachten aanreiken om het onderwijs aan leerlingen van 4 tot 16 jaar te verbeteren. Executieve functies zijn denkprocessen die nodig zijn voor het uitvoeren van sociaal en doelgericht gedrag. De auteur maakt een koppeling tussen deze denkprocessen en de schoolpraktijk. Er wordt vooral geprobeerd om middelen te bieden die direct toepasbaar zijn op zowel groeps- als leerlingniveau. Dit boek bestaat uit elf hoofdstukken, die 'aanraders' worden genoemd: Executieve functies in de klas, Planning en organisatie, Metacognitie en timemanagement, Taakinitiatie, Werkgeheugen, Reactie-inhibitie, Emotieregulatie, Volgehouden aandacht, Flexibiliteit, Doelgericht doorzettingsvermogen en Integratie. Elk hoofdstuk bevat voorbeelden, tools - lessuggesties en opdrachten, vaak uitgewerkt naar leeftijdsniveau of onder-, midden- en bovenbouw - en een samenvatting. Met een inhoudsopgave en een literatuurlijst. Heel toegankelijk geschreven en heel praktisch gericht.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.