Democratie, deugden, docentschap

De docent als gids in de democratie

Democratie, deugden, docentschap voorzijde
Democratie, deugden, docentschap achterzijde
  • Democratie, deugden, docentschap voorkant
  • Democratie, deugden, docentschap achterkant

Jordi Wiersma (1987) ging naar het Christelijk Gymnasium Beyers Naudé. Hierna studeerde hij aan het University College Utrecht waar hij cum laude een bachelor behaalde in liberal arts and sciences met als hoofdrichting filosofie en politieke wetenschappen. Vervolgens behaalde hij een BA- en MA-graad in klassieke talen en cum laude een LLM-graad rechtsfilosofie aan de Universiteit Leiden. Wiersma werkte vier jaar als docent klassieke talen op Het Nieuwe Lyceum te Bilthoven en het Christelijk Gymnasium Sorghvliet te ‘s-Gravenhage. In 2014 was hij medeoprichter van Stichting Landmerk. Bij deze stichting is Wiersma docent op het gebied van liberal arts, vooral filosofie, literatuur en retorica. Hij doceert deze cursussen meerdere malen per jaar in Rome, Florence, Athene en Parijs. In 2022 richtte hij ook het Pascal Instituut op. Dit instituut biedt onderwijs in Great Books aan op graduate-niveau. In 2018 begon hij met schrijven aan zijn proefschrift Democratie, deugden en docentschap aan de Rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden onder begeleiding van Andreas Kinneging en Paul van Geest.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789463404112
Auteur Jordi Wiersma
Uitgever Uitgeverij Damon VOF
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 544
Lengte 240.0 mm
Breedte 160.0 mm
In dit boek werkt Jordi Wiersma de gedachte uit dat democratie in verband staat met een rusteloze ziel en een vluchtige manier van leven. Voor de analyse van deze ‘democratische mens’ gaat de auteur te rade bij grote denkers zoals Plato, Tocqueville en Ortega y Gasset. Hij legt daarbij uit dat deze rusteloosheid wordt versterkt door de komst van technologie in onze levens. Dit boek presenteert ook een alternatief: de aristocratische mens. Dit is de persoon die over veel deugden beschikt. Omdat deze persoon zichzelf weet te leiden, is deze het meest geschikt om anderen te leiden. Voor dit alternatief grijpt de auteur terug op klassieke bronnen zoals Aristoteles en Cicero en christelijke bronnen zoals Thomas a Kempis en Erasmus. Vervolgens staat de vraag centraal hoe de transitie eruit kan zien van democratisch mens naar aristocratisch mens. Wiersma legt uit hoe de Griekse paideia-gedachte en de Romeinse artes liberales immer concrete invulling geweest zijn van deze transitie. Door terug te gaan op Plato, Isocrates en Seneca wil de schrijver ook onze eigen manier van denken over onderwijs, in het bijzonder in de liberal arts, doen scherpen. Het laatste deel van het boek staat in het teken van de goede docent. Iedere vorm van goed onderwijs valt of staat bij de aanwezigheid van een goede docent. Wat een goede docent behelst, beschrijft Wiersma aan de hand van klassieke bronnen als Plato, Quintilianus en Erasmus.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.