De zesde rol van de leraar
de leercoach
Scholen staan voor de uitdaging leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende en nog onbekende toekomst. Dit vraagt een proactieve houding om voortdurend passende vaardigheden te verwerven. Zicht krijgen op hóe je leert, wie je bent en welke keuzes je maakt, is hierbij van cruciaal belang. In de rol van leercoach is de leraar zich hiervan sterk bewust. Naast zich kwalificeren in brede zin hebben leerlingen het ook nodig te weten hóe ze leren, wat hen motiveert en in welke situatie een aanpak succesvol is. Tijdens dit coachen onderscheidt de leraar cognitieve-, metacognitieve- en affectieve vaardigheden en begeleidt leerlingen naar autonoom en onafhankelijk denken over het eigen leergedrag. De zelfregulerende leerling is het perspectief. Met de introductie van De zesde rol van de leraar, de leercoach krijgt het coachen van het leerproces in het voortgezet- en beroepsonderwijs de aandacht die het verdient. Om gedifferentieerd- en gepersonaliseerd leren vorm te kunnen geven op school heeft het onderwijs ook deze zesde rol van de leraar nodig. Deze uitgave geeft inzicht en concrete handvatten voor leraren om hun effectiviteit als leercoach te vergroten. Dit boek is het gewenste vervolg op de succesvolle CPS-uitgave De vijf rollen van de leraar(Slooter, 2009). De zesde rol van de leraar maakt het leren in de 21ste eeuw weer completer.
ISBN/EAN | 9789065080561 |
Auteur | Linda Odenthal |
Uitgever | EDG Thuiswinkel (Uitgeverij) |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Paperback / gebrocheerd |
Pagina's | |
Lengte | 240.0 mm |
Breedte | 170.0 mm |