De schipbreuk van The Wager
Een bloedstollend verhaal over muiterij, waanzin en een strijd op leven en dood
David Grann is de auteur van de #1 New York Times -bestsellers De verloren stad Z en De maand van de bloemendoder , verfilmd door Martin Scorsese met in de hoofdrollen o.a. Leonardo DiCaprio en Robert De Niro. Hij woont samen met zijn gezin in New York.
Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN | 9789021480497 |
Auteur | David Grann |
Uitgever | Singel Uitgeverijen |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | E-Book |
Pagina's | 302 |
Waargebeurd verhaal over muiterij, waanzin en een strijd op leven en dood Op 28 januari 1742 spoelde een bouwvallig schip aan op de kust van Brazilië. In het ruim bevonden zich dertig uitgemergelde mannen, overlevenden van de bemanning van HMS The Wager . Een Brits schip dat in 1740 uit Engeland was vertrokken voor een geheime missie. Tijdens de achtervolging van een Spaans galjoen verging het schip in slecht weer voor de kust van een verlaten eiland vlak bij Patagonië. Na maanden van ontberingen slaagde de bemanning erin van wrakhout een boot te maken. Meer dan honderd dagen doorkruisten zij de woeste zeeën. Bij terugkomst in Engeland werden ze onthaald als helden. Zes maanden later landde een ander, nog bouwvalliger vaartuig op de kust van Chili. Aan boord bevonden zich drie schipbreukelingen van diezelfde HMS The Wager . Maar zij vertelden een heel ander verhaal van wat zich na het vergaan van hun schip had afgespeeld. De dertig matrozen die eerder in Brazilië aan land waren gekomen, waren volgens hen geen helden, maar muiters. Terwijl de beschuldigingen van verraad en moord over en weer gingen, riep de Admiraliteit een krijgsraad bijeen om te bepalen wie de waarheid sprak. Het werd een kwestie van leven of dood – wie door de rechtbank schuldig werd bevonden, zou worden opgehangen. ‘ Genre-overstijgende maritieme geschiedschrijving […] leest als een literaire thriller.’ – Vanity Fair ‘Grann is niet alleen een nauwgezet onderzoeker, hij is ook een geweldige verteller.’ – LitHub ‘Grann reconstrueert de tocht in al zijn fascinerende gruwel.’ – The New York Times