De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939-1945
Rijden voor Vaderland en Vijand
David Barnouw was als onderzoeker verbonden aan het NIOD Instituut voor oorlogs-, holocaust- en genocidestudies. Dirk Mulder is oud-directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Guus Veenendaal is oud-bedrijfshistoricus van de Nederlandse Spoorwegen.
Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN | 9789462583337 |
Auteur | David Barnouw |
Uitgever | Uitgeverij WBOOKS |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Gebonden in harde band |
Pagina's | 160 |
Lengte | 228.0 mm |
Breedte | 168.0 mm |
Op 17 september 2019 is het 75 jaar geleden dat in Nederland de Spoorwegstaking begon. Op bevel van de regering in ballingschap legden meer dan 30.000 mensen van de Nederlandse Spoorwegen het werk neer. Zo hoopten ze het geallieerde offensief in de richting van Arnhem, bekend als operatie Market Garden, te ondersteunen. In de eerste week van de staking werden de Duitsers ernstig gehinderd door het ontbreken van spoorvervoer, maar later wisten zij met eigen mensen weer enige grip te krijgen op de aanvoer van materieel en manschappen. Market Garden mislukte grotendeels, maar de staking werd voortgezet. De financiering van de staking, het doorbetalen van salarissen van ondergedoken spoormensen, was een geweldige operatie die dankzij de grootste bankroof uit de Nederlandse geschiedenis succesvol werd afgesloten. In De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939-1945 beschrijven Guus Veenendaal (voormalig bedrijfshistoricus van de Nederlandse Spoorwegen) en David Barnouw (historicus, voorheen als onderzoeker verbonden aan het NIOD) de aanloop naar de staking, de staking zelf, maar ook de beeldvorming over de staking na de bevrijding. Dirk Mulder (directeur Herinneringscentrum Kamp Westerbork) schrijft over transporten per spoor van Joden, Roma, krijgsgevangenen en andere groepen in opdracht van de Duitsers.