De lastige kleuter

of: hoe breinleren ons helpt om kleuters te begrijpen

De lastige kleuter voorzijde
De lastige kleuter achterzijde
  • De lastige kleuter voorkant
  • De lastige kleuter achterkant

Al eerder publiceerde Betsy van de Grift over het kinderbrein: hoe het zich ontwikkelt en hoe jonge kinderen leren. De neurowetenschap geeft daar steeds meer inzicht in. Wat kunnen jongekind-leerkrachten en pedagogisch medewerkers met die kennis? Na Kinderkoppie en Peuteren en Kleuteren gaat De Lastige Kleuter in op de specifieke aspecten van de breinontwikkeling van vier- en vijfjarigen. Daarna komen de drie vormen van breinleren van het jonge kind aan bod: ervarend-, patroonherkennend- en denkend leren. Het derde deel van het boek wordt, met gevoel voor relativering, uitgelegd waarom juist kleuters moeite kunnen hebben met de leeromgeving die wij hen aanbieden. Of eh, is het misschien net andersom? Heeft de leeromgeving misschien moeite met hen? De Lastige Kleuter gaat over gedragsproblemen zoals die zich openbaren in de onderbouw van het primair onderwijs. Het boek geeft daarvoor neurobiologische en neuropsychologische verklaringen, maar ook de aanleg, de invloed van thuis en van school spelen een rol. Een 'mustread' voor jongekind-leerkrachten, met wetenschappelijk onderbouwde theorie en herkenbare voorbeelden. Deel 1 De breinontwikkeling van jonge kinderen Een kinderbrein is nog niet af Binnenbrein en buitenbrein Breinfuncties Mijlpalen in de kleutertijd Deel 2 Het breinleren van kleuters Ervarend leren Patroonherkennend leren Denkend leren Deel 3 Lastige kwesties Ik en de ander Gisteren en vandaag Grilligheid Beweeglijkheid Geduld Concentratie Jongetjes/meisjes Speelsheid Kindvolgend onderwijs Leerachterstanden Meertaligheid Kleuterverlenging

Specificaties
ISBN/EAN 9789088506147
Auteur Betsy van de Grift
Uitgever SWP, Uitgeverij B.V.
Taal Nederlands
Uitvoering Gebonden in harde band
Pagina's
Lengte 233.0 mm
Breedte 149.0 mm

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.