Briljante businessmodellen in zorg en gezondheid
Baanbrekers voor bemensbare zorg en betaalbare preventie
De betaalbaarheid en bemensbaarheid van de zorg staat op het spel. Er is meer nodig dan kleine besparingen en verbeteringen. Dit vraagt om doorbraken. De klok tikt door. Het is de hoogste tijd om van elkaar te leren. Het ‘not invented here’ syndroom in de zorg moet resoluut worden behandeld voordat het te laat is. Zorg en gezondheid heeft briljante businessmodellen nodig. Gelukkig zijn er daarvan al diverse voorbeelden te vinden in de wereld. Ze zijn heel verschillend maar hebben ook wat gemeen. Ze zijn allemaal gestart vanuit de visie om mensen gezonder en beter te maken en hebben daarna een businessmodel gevonden om dat te doen op zo’n manier dat uiteindelijk alle betrokkenen er beter van worden. Het verbeteren van zorg en gezondheid vraagt om zes doorbraken. Voor elk van deze doorbraken zijn vier briljante businessmodellen geselecteerd die laten zien hoe het moet. Wonen en onderlinge zorg voor gezondheid versterken: Proveniershofjes, Stiftung Liebenau, Zorgerf en Achmea. Solidariteit en samen risico’s dragen voor zorg en gezondheid: Algemeen Ziekenfonds Amsterdam (Zilveren Kruis), DHAN, M-PESA en Ping An. Preventie en zelfmanagement laten werken: Sarphati, Kaiser Permanente, Discovery, Healthways. Zorg en informatie dichtbij en digitaal rond de patiënt organiseren: PatientsLikeMe, ParkinsonNet, BerylHealth en E-Estonia. Dienstverlening om klanten aan het stuur te zetten van hun zorg en gezondheid: Jaipur Foot, Aravind, Ryhov en Cardiologie Centra Nederland. Differentiatie van specialistische zorg waarmaken: Mayo Clinic, ThedaCare, Princess Margaret Cancer Centre en Narayana. Dit boek wordt van harte aanbevolen door Ernst Kuipers, Marcel Levi, Douwe Biesma, Wilna Wind, Igor Tulevski, Roelof Konterman, Andre Rouwvoet en Georgette Fijneman. Jeroen Kemperman (Zilveren Kruis, Achmea), Jennifer op ’t Hoog (Achmea) en Jeroen Geelhoed (Breman) vinden dat de wereld nog veel meer briljante businessmodellen verdient. Organisaties die baanbrekende waarde creëren voor klanten, eigenaren, medewerkers en de maatschappij. Ze hebben samen met een groot aantal caseauteurs de briljante voorbeelden in dit boek ontleed.
ISBN/EAN | 9789024450381 |
Auteur | Jeroen Kemperman |
Uitgever | Koninklijke Boom Uitgevers |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Gebonden in harde band |
Pagina's | 460 |
Lengte | 247.0 mm |
Breedte | 182.0 mm |