Bedrijfsethiek en MVO voor HBO
Zie ook: www.damon.nl/hbo Bedrijfsethiek en MVO voor HBO is ontwikkeld om de ontwikkeling van morele competenties in het hoger beroepsonderwijs te ondersteunen. Dit boek is vooral gericht op de volgende onderwijstypes: hoger economisch onderwijs; hoger technisch onderwijs; hbo personeel en arbeid/HRM; hoger hotel onderwijs; hoger toerisme onderwijs; hoger educatief onderwijs, mens- en maatschappijwetenschappen. De methode begint met een inleidend hoofdstuk over ethiek. Vervolgens is er een algemene inleiding op bedrijfsethiek en MVO. Het vervolg omvat tien hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: bedrijfscultuur en bedrijfscodes; marktonderzoek en MVO; strategische marketing en MVO; tactische marketing en MVO; marketingcommunicatie en MVO; reclame en MVO; bedrijfsleven en mensenrechten; HRM en MVO; horeca en MVO; toerisme en MVO. Vervolgens is er een hoofdstuk over beroepsethiek. Het laatste hoofdstuk biedt een specifieke tool: een stappenplan ethiek. Elk hoofdstuk sluit af met een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. Op de website staat een instructie voor debatteren (hoofdstuk 15). Over de gehele methode verspreid zijn diverse cases opgenomen uit het bedrijfsleven. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Ook kan een notenapparaat worden geraadpleegd. De papieren uitgave wordt ondersteund door de website www.damon.nl/hbo (Bedrijfsethiek en MVO voor HBO). Daar vindt men aanvullende stoffen, oefentoetsen en nieuws. Verschillende experts op het gebied van MVO en bedrijfsethiek hebben een bijdrage geleverd aan deze uitgave: professor Muel Kaptein (Erasmus en KPMG) ontwikkelde het hoofdstuk over bedrijfscultuur en bedrijfscodes; professor Ronald Jeurissen (Nijenrode) schreef het hoofdstuk over reclame en MVO; Hilke Molenaar en Daan Bronkhorst lieten vanuit het perspectief van Amnesty International hun licht schijnen over bedrijfsleven en mensenrechten; Nick Welman van Fontys Hogescholen stelde zijn ruime expertise beschikbaar voor het hoofdstuk over toerisme en MVO. Inmiddels heeft het boek al meer dan twintig jaar haar waarde bewezen in het hoger beroepsonderwijs. Bij het ontstaan en de ontwikkeling van het boek waren diverse deskundigen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en het hoger beroepsonderwijs als adviseur betrokken: Gemma Crijns, Ernst ten Haaf, Frank van Helmond, Adri van der Heijden, Roel Kruijer, Henk van Luijk (), Timo Meijlink, Ignace van Neerven en Harry Willemsen. Inhoud Hoofdstuk 1 Ethiek Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is ethiek? Paragraaf 3 Waarden, normen en cultuur Paragraaf 4 Ethische theorieën Paragraaf 5 Ethiek als proces Paragraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 2 MVO en bedrijfsethiek Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is bedrijfsethiek? Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af? Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiek Paragraaf 5 Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Paragraaf 6 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied? Paragraaf 7 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 3 Bedrijfscultuur en bedrijfscodes Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 De bedrijfscultuur Paragraaf 3 De bedrijfscode Paragraaf 4 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 4 Marktonderzoek en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Ethiek en marktonderzoek Paragraaf 3 Digitaal marktonderzoek en privacy Paragraaf 4 Basisregels voor verantwoord marktonderzoek Paragraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 5 Strategische marketing en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is strategische marketing? Paragraaf 3 Strategische marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemen Paragraaf 4 Ethische productdifferentiatie Paragraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 6 Tactische marketing en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is tactische marketing? Paragraaf 3 Het product Paragraaf 4 De prijs Paragraaf 5 Plaats, product, promotie en duurzaamheid Paragraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 7 Marketingcommunicatie en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Sponsoring en MVO Paragraaf 3 Sales Promotion en MVO Paragraaf 4 Public Relations en MVO Paragraaf 5 Direct Marketing en MVO Paragraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 8 Reclame en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Reclame en het individu Paragraaf 3 Reclame en de samenleving Paragraaf 4 Choqueren en inspireren Paragraaf 5 Reclame, privacy en social media Paragraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 9 Bedrijfsleven en mensenrechten Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Mensenrechten Paragraaf 3 Mensenrechten en het internationale bedrijfsleven Paragraaf 4 De verantwoordelijkheid van bedrijven Paragraaf 5 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International? Paragraaf 6 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 10 Human Resource Management en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is HRM? Paragraaf 3 Discriminatie bij werving en selectie Paragraaf 4 Prestatiebeloning en ethiek Paragraaf 5 Gedragscodes in het personeelsbeleid Paragraaf 6 HRM en ethiek: een nadere reflectie Paragraaf 7 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 11 Horeca en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 De horecabranche Paragraaf 3 Gastvrijheid en kwaliteit in de horeca Paragraaf 4 Sociale hygiëne en ethische codes in de horeca Paragraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 12 Toerisme en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Het MVO-beleid van TUI Nederland Paragraaf 3 Wat is toerisme? Paragraaf 4 Top-10 ethische kwesties in het toerisme Paragraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 13 Beroepsethiek Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Wat is beroepsethiek? Paragraaf 3 Beroepscodes Paragraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren? Paragraaf 5 Cases en debatstellingen Hoofdstuk 14 Tool: stappenplan ethiek en MVO Paragraaf 1 Inleiding Paragraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een case Paragraaf 3 Cases Noten Index
ISBN/EAN | 9789460360589 |
Auteur | Jan de Leeuw |
Uitgever | Uitgeverij Damon VOF |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Gebonden in harde band |
Pagina's | 296 |
Lengte | 249.0 mm |
Breedte | 176.0 mm |